dinsdag 7 oktober 2008

Kinderen en Kanker













Gisteren werd ik benaderd door CKB Brabant met de vraag of ik een cursus gaf voor "omgaan met kinderen en kanker in hun omgeving". Deze cursus geef ik niet, maar ik begeleid wel kinderen die met rouw en ziekte te maken krijgen. In dit gesprek kwam naar voren dat heel veel kinderen met zieke ouders te maken hebben. In mijn omgeving kom ik ook veel jonge gezinnen tegen waarvan de ouders kanker hebben en chemo-kuren ondergaan. Kinderen reageren vaak onnavolgbaar op de dreiging van een zieke ouder. Ze sluiten zich af, worden misschien opstandig of juist té meegaand. Het is o zo belangrijk dat een kind uitdrukking kan geven aan de emoties die de verwarrende thuissituatie met zich mee brengt.
Ook kinderen moeten emoties die een zieke ouder met zich meebrengt, kunnen uiten.
In de AKC praktijk is daar ruimte voor.

http://www.kinderkanker.nl/kindersite/ChemoKasperv4.htm
een animatie voor kinderen die uitlegt wat kanker is en de behandeling daarvan.

Geen opmerkingen: