donderdag 23 september 2010

Mesman: Werk leerachterstand ook thuis weg

22 september 2010

Nederland moet meer moeite doen om ouders te betrekken bij het wegwerken van leerachterstanden. Dat betoogt Judi Mesman in haar oratie op 24 september. Mesman is hoogleraar Onderwijs en opvoeding in de multiculturele samenleving aan de Universiteit Leiden.

Hoger opgeleide ouders dragen bij aan het schoolsucces van hun kinderen door hen cognitief te stimuleren. Een goed voorbeeld voor ouders uit kwetsbare groepen, vindt Mesman. Daarom moeten niet alleen de kinderen extra ondersteuning krijgen op school, maar moeten ook de ouders thuis ondersteuning krijgen bij het stimuleren van hun kinderen.

In Nederland is de effectiviteit van veel stimuleringsprogramma's volgens Mesman nog niet goed onderzocht. Van de meeste programma's is niet duidelijk of ze werkelijk bijdragen aan de onderwijskansen van jonge kinderen uit kwetsbare groepen. Mesman betoogt dat er meer aandacht moet komen voor wetenschappelijke toetsing van programma's voorafgaand aan implementatie.

Meer informatie: NJi - Erkende interventies onderwijsachterstanden

Bron: Universiteit Leiden

Geen opmerkingen: