30 maart 2011
Het is moeilijk om bij vmbo'ers de motivatie om te leren te beïnvloeden. Dat ontdekte psycholoog Hanneke Knoop-van Nuland in haar promotieonderzoek, waarop ze op 5 april promoveert aan de Universiteit Leiden.
Er zijn veel theorieën over motiveren. De meeste maken verschil tussen intrinsieke en extrinsieke motivatie om te leren. Intrinsieke motivatie is gebaseerd op nieuwsgierigheid en extrinsieke motivatie op de beloning voor het leren, bijvoorbeeld een hoog cijfer. Verondersteld wordt dat het vergroten van de intrinsieke motivatie effectiever is dan het vergroten van extrinsieke motivatie. Knoop gaf de leerlingen van tien scholen bij een leertaak diverse soorten informatie, over het nut van leren en over leerstrategieën. Die informatie verbeterde de intrinsieke motivatie niet. Bij jongens leidde het aanbieden van extrinsieke informatie – je kunt laten zien dat je ergens goed in bent – wél tot een grotere intrinsieke motivatie: ze gaan de taak leuker vinden.
Meer informatie: http://www.nieuws.leidenuniv.nl/nieuws-2011/vmboers-motiveren-is-niet-gemakkelijk.html
http://media.leidenuniv.nl/legacy/samenvatting-van-nuland.pdf
Bron: Universiteit Leiden
Geen opmerkingen:
Een reactie posten